Óda na stručnost

Stává se to docela často. S klientem se domluvíme a jde se na věc. 

Když zákazník spatří první výsledky, obvykle se lekne.

“Ještě si zvykám, jak je tam teď málo textu,”  pravidelně čtu s dovětkem smajlíka.

Naprosto tomu rozumím. Investoval do příprav tolik času a energie. Chtěl, aby si čtenář mohl číst a najednou přijde taková čistka?

Sama tím trpím. Vyrůstala jsem s propiskou v ruce, vpisováním dlouhých myšlenek do deníkových zápisků. 

Realita je však neúprosná. Moderní web nejsou papírové noviny. Není místem k sáhodlouhému čtení. Ano, ,možná později, ale až návštěvníka webu zaujmeme a upoutáme jeho pozornost.

Dle uživatelských výzkumů na to  máme  několik vteřin. Člověk náš web prolítne očima, proskenuje a pak se rozhoduje, co dál. Pokud ho hned ze začátku (nebo v jakékoliv jiné fázi) zahltíme dlouhým čtením, odchází hledat dál. A už se nemusí vrátit.

Pro prvotní zpřehlednění online textu existuje celá řada triků:

  • Odstavec by neměl být delší než 5 řádků
  • Klíčová slova textů vyznačíme barevně či boldem
  • V každé větě se držíme jedné myšlenky
  • Zbavíme se výplňových slov, přívlastků či přemíry spojek
  • Minimalizujeme výrazy “já, my” a snažíme se primárně mluvit ke čtenáři
  • Na nic si nehrajeme a píšeme příjemně, mile či vtipně, ovšem přirozeně
  • Těžké odborné výrazy nahradíme lidštější řečí, srozumitelnou i pro kamarádku u kafé

V záplavě textu se čtenář snadno ztratí. Je na nás, abychom ho svým textem provedli, udělali mu z „textu“ příjemné čtení  a pokud se mu naše práce bude líbit, dovedli ho kousek blíž směrem k našim službám.

Nedávno jsem se někde setkala s názorem, že „psát umí těméř každý.“ Psaní pro web, blog či e-mailing má však svá pravidla a jejich znalost nám ulehčí spoustu práce. Kvalitní copywriting totiž obnáší vic než jen „hezké psaní.“

Ale o tom zase příště 🙂

 

www.petrakurakova.cz

Petra Kuráková

Holka, která ráda tvoří. Copywriterka na volné noze, autorka textů pro byznys i duši a milovnice zeleného čaje. Ve volném čase ji potkáte na divadelních prknech či u kulinářského experimentování.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole